• michalinadrozd

Periodontologia - czy to tylko leczenie paradontozy?

Periodontologia to dziedzina stomatologii zajmująca się zapobieganiem, diagnostyką i leczeniem chorób tzw. układu zawieszeniowego zębów. W jego skład wchodzą dziąsło, ozębna czyli drobne włókienka tzw. więzadła okalające ząb i mocujące go w zębodole oraz kość otaczająca zęby. Ta specjalizacja stomatologii zajmuje się również leczeniem chorób i zaburzeń błony śluzowej jamy ustnej oraz leczeniem zapaleń i zaników kości wokół implantów czyli tzw. periimplantitis

Pacjenci najczęściej zgłaszają się z problemem brzydkiego zapachu z ust, bólu i krwawienia dziąseł lub obnażonych szyjek zębowych. Wszystkie te objawy mogą, ale nie muszą świadczyć o paradontozie. Jakkolwiek by to nie brzmiało, mimo złej sławy i historii nawet paradontoza to w obecnych czasach nie wyrok dla zębów. Można ją oswoić. Wprawdzie nie da się jej całkowicie wyleczyć , a tym bardziej cofnąć jej skutków w sposób całkowity, ale można mimo paradontozy zachować w większości przypadków własne zęby do końca życia. Kluczem jest tu jednak możliwie jak najwcześniejszą diagnostyka i podjęcie leczenia w wielospecjalistycznym gabinecie, gdyż często paradontoza to choroba o kilku, a nie o jednej przyczynie. Eliminacja zatem wszystkich przyczyn jest najskuteczniejszą terapią.

Terapia paradontozy obejmuje kilka etapów. Pierwszy do diagnostyka wstępna, a kolejnym jest zawsze współpraca z wykwalifikowaną higienistką stomatologiczną. Następnym krokiem jest ostateczna diagnostyka po której powstaje plan leczenia. Często obejmuje on działania z zakresu mikrochirurgii periodontologiczncj tj. drobne zabiegi na dziąsłach jak usunięcie przerośniętych zapalnie dziąseł, likwidacja nawisów dziąsłowych, likwidacja tzw kieszonek patologicznych czyli zbyt głębokich kieszonek dziąsła przy zębach, pokrycie obnażonych szyjek zębowych tzw. pokrycie recesji, wytworzenie dziąsła przy jego braku bądź przy zębach bądź wokół implantów.

Dzięki działaniom na skalę mikro przy użyciu powiększenia tzn. lup zabiegowych lub mikroskopu stomatologicznego oraz mikronarzędzi i bardzo cienkich szwów zabiegi te możemy zaliczyć do zabiegów tzw. lunchowych- tj w żaden sposób nie wyłączających nas z życia .

Aby jeszcze bardziej poprawić jakość leczenia warto użyć lasera ,który na etapie zabiegowym przyspiesza gojenia, a w kolejnych etapach leczenia stanowi podstawę laserowej terapii podtrzymującej w trakcie której wykonywane są w określonych sekwencjach aktywne fotodezynfekcje i biostymulacje. Zasilenie dodatkową energią światła laserowego własnych komórek wspomaga ich potencjał regeneracyjny i stanowi nieocenioną pomoc w utrzymaniu efektów leczenia.

Periodontologia ma również swoją estetyczną twarz - uśmiech dziąsłowy, czyli zaburzenie w estetyce biało-różowej, które ma miejsce wtedy, gdy podczas uśmiechu widoczne jest dziąsło ponad górnymi zębami, gdy warga górna go nie przykrywa. Problem ten w zależności od przyczyny można rozwiązać dwojako: poprzez wydłużenie koron klinicznych zębów górnych lub/i skrócenie przyczepu wargi górnej. I ponownie o sposobie decyduje przyczyna nieprawidłowości, zatem znowu potrzebna jest dokładna diagnostyka.

Periodontologia zajmuje się również korektą przyczepu wędzidełek warg górnej i dolnej oraz wędzidełka języka. I tu znów potrzeba działania interdyscyplinarnego- lekarzy periodontologa, ortodonty i logopedy.

18 views0 comments